Ове, 2022. године, биће пола века од када је снимљен филм Френсиса Форда Кополе Кум. На Филмској речи, током ове године, бићете у прилици да прочитате више текстова на ову тему. Први у низу биће о уоченим метафорама и симболима у пром делу филма, снимљеном 1972. године.
Постојање пет породица
Старокинеско поимање елемената: „Елементи су овде: вода, дрво, ватра, земља и метал; на ваздух се није обраћала пажња. У једном старом стиху каже се: ,,Вода производи дрво; али уништава ватру; ватра производи земљу; али уништава метал;метал производи воду; али уништава дрво; дрво производи ватру; али уништава земљу, земља производи метал; али уништава воду.“[1] Као што пет елемената функционишу, тако и свих пет породица коегзистира – нови послови, нови конфликти; нова примирја, нове провокације итд.
„Лука Браци спава са рибама“
Поред јасне метафоре мртве рибе, са том поруком у Сонијевом крилу да је Лука мртав, постоји и разлог зашто баш риба, као симбол. ,,Али риба је истовремено и ,,хладнокрвна”, у симболици ,,вреле страсти и не господаре њоме” и стога је такође постала део сакралних обеда и има улогу жртве.“[2]
Мајклова супруга на Сицилији
У филму који је прича о криминалу и илегалним пословима, међу којима је и проституција, зачудо нема таквих сцена, где би голотиња била бар донекле подразумевана, али се амерички филм, за разлику од европског, тада још није у потпуности ослободио те врсте цензуре. Једина сцена у којој има голотиње је прва брачна ноћ Мајкла и његове супруге. ,,Њена нагост би могла представљати људе у „прастању“, без социјалних и хијерархијских разликовних обележја одеће. Она је честа приликом ритуала иницијације или посвећења…“[3] тј. њену посвету њему, као човеку из белог света, становнику великог града, насупрот ње, невине и нежне сељанчице, која није видела даље од свог родног места; Мајкл је и даље обучен када се сцена завршила. Ово би могло бити једно од значења, поред очигледног.
Смрт Вита Корлеонеа у његовој башти
Башта (врт) у којем Вито пада од инфаркта, може бити метафора за Рајски врт. Ликови у филму су католичке вероисповести и ако се то узме у обзир могло би се расправљати о животу Вита Корлеонеа и да ли је заслужио да оде у Рајску башту, јер код католика постоји и вера о чистилишту. Да ли је за њега чистилише била смрт његовог сина, патња и бол коју је морао да осети да би измирио зараћене породице и очистио савест, да би свој крај дочекао играјући се са дететом свог убијеног сина? Или пак, башта представља његов мир и спокој, који је он изградио поред своје агресивне и покварене империје? Било једно или друго, стари дон је отишао у вечни мир, падом на мир који је сам изградио.
Прошло је педесет година од настанка Кополиног ремек-дела. Од тада, до данас његово наслеђе је огромно! Број референци небројив; култни статус сигуран.
Без обзира на све горе наведено, Кум ће сигурно бити најбољи филм свог жанра икада, ако не и уопште. Са оваквом драматургијом, сценаријем, глумцима и режијом, тешко да ће се наћи бољи. Поготово у данашњем времену пуном 3D-ова 4D-ова, 6D-ова и осталих техничких могућности где се права бит и суштина губе.
[1] Бидерман Х, Речник симбола, Плато, Београд, 2004, стр. 87/88.
[2] Ибидем, стр. 326.
[3] Ибидем, стр. 248.